AKP İktidarında TCDD’nin Özelleştirme Süreci
AKP iktidarı döneminde arpalık haline getirilen kurumlardan biri olan Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD), agresif özelleştirme politikalarının kurbanı oldu. Hemen her yıl AKP’nin özelleştirme ajandasındaki kurum için ilk özelleştirme adımı 2013 yılında atıldı. Bu kapsamda, 1 Mayıs 2013 tarihinde, tüm tepkilere rağmen 6461 Sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleşmesi Kanunu çıkarıldı.
Kanunun Yürürlüğe Girmesi ve TCDD’nin Bölünmesi
Kanunun yürürlüğe girmesinden kısa süre sonra TCDD, ikiye bölündü. Bu bölünmenin ardından, 14 Haziran 2016 tarihinde TCDD Taşımacılık Anonim Şirketi kuruldu. Şirket, faaliyetlerine 2017 yılında başladı.
TCDD Taşımacılık’ın Artan Zararları
TCDD Taşımacılık, kısa süre içinde AKP iktidarının özelleştirme politikalarının doğurduğu acı sonucun sembolü haline geldi. Kurum, kurulduğu yıldan itibaren hemen her yıl katlanarak artan zararlarla karşılaştı. Şirketin 2017-2023 dönemindeki zararları şöyle:
- 2017: 631 milyon 737 bin TL zarar
- 2018: 924 milyon 662 bin TL zarar
- 2019: 1 milyar 87 milyon 52 bin 678 TL zarar
- 2020: 1 milyar 333 milyon 170 bin 620 TL zarar
- 2021: 1 milyar 641 milyon 228 bin 69 TL zarar
- 2022: 2 milyar 511 milyon 434 bin 435 TL zarar
- 2023: 2 milyar 831 milyon 45 bin 235 TL zarar
TCDD Taşımacılık’ın Borç Durumu
TCDD Taşımacılık’ın kısa ve uzun vadeli ticari borçları da hesaplandı. Kurumun, 2023 yılı sonu itibarıyla 700 milyon 638 bin 192 TL olan ticari borçlarının 696 milyon 920 bin TL’sinin kısa vadeli, 3 milyon 717 bin TL’sinin ise uzun vadeli borçlardan oluştuğu belirtildi.
Üst Yönetimin Ücret ve İkramiyeleri
Şirketin üst yönetimine sağlanan menfaat tutarı da dikkat çekti. Ufuk Yalçın, Erol Arıkan, Çetin Altın, Ahmet Tutal, Salih Tan ve Şinasi Kazancıoğlu’ndan oluşan TCDD Taşımacılık yönetim kurulu üyelerine, maaşlarının haricinde 2023 yılında toplam 1 milyon 648 bin 83 TL’lik ücret ve ikramiye ödendiği bildirildi.
KAYNAK: Mustafa BILDIRCIN – BİRGÜN