Deniz Ticareti Krizinde Refah Cephesi: Maersk, İran Destekli Saldırılar ve Türkiye’nin Rolü

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Refah Cephesi ve Deniz Ticareti Krizi

İsrail-Filistin savaşında yeni açılan Refah cephesi, deniz ticaretinde krizin boyutunu derinleştirdi. Yemen’deki Husilerin İsrail’in Filistin’de Refah’a yönelik saldırılarına misilleme olarak bu ülkeye giden tüm gemileri hedef alacağı yönündeki açıklamasının ardından, küresel navlun yeniden yükselişe geçti. Drewry Dünya Konteyner Navlun Endeksi, geçen hafta yüzde 16’lık yüksek artışla 40’lık konteyner başına 3 bin 159 dolara yükseldi. Çin ve Avrupa’daki Drewry uzmanları, Orta Doğu’daki jeopolitik risklerden endişe duyan nakliyecilerin teslimat tarihlerini değiştirdiğini aktarırken, küresel satın alma yöneticilerinin de panik alımlara yöneldiği belirtiliyor.

Maersk ve Kapasite Düşüşü

Dünya denizcilik devi Maersk’ün yetkilileri, geçen hafta saldırıların yoğunlaştığını ve risk bölgesinin daha da genişlediğini belirterek, şirketin Kızıldeniz’i bypass ederek gemilerini Afrika üzerinden göndermeye devam edeceğini açıkladı. Maersk yetkilileri, rotaların uzamasının yılın ikinci çeyreğinde gemi kapasitesinde yüzde 20’lik bir düşüşe ve ek maliyetlere neden olacağını duyurdu. Geçtiğimiz hafta, Asya ve Kuzey Avrupa arasında seyahat eden konteynerlere uygulanan ek ücreti üç katına çıkararak 250 dolardan 750 dolara yükseltilmişti. Diğer yandan Maersk, yaşanan gelişmelere paralel yılsonu karlılık beklentilerini de yukarı yönlü revize etti.

İran Destekli Saldırılar ve Etkileri

İran destekli Husi isyancılar, Gazze’deki savaş nedeniyle Kasım 2023 itibarıyla Kızıldeniz’de Süveyş Kanalı’ndan geçen İsrail bağlantılı gemilere yönelik saldırı başlatmıştı. Kasım 2023’ten bu yana Kızıldeniz’de Husiler tarafından saldırı düzenlenen gemi sayısı 110 yaklaşırken, birçok armatörlük şirketi, gemilerini daha güvenli ancak çok daha uzun ve maliyetli olan Güney Afrika’nın Ümit Burnu’ndan geçen rotaya yönlendirmişti.

Türkiye’nin Rolü ve Ticari Etkileri

Orta Doğu’da yaşanan jeopolitik gelişmeler, küresel tedarik zincirinde Türkiye’nin rolünü artırıyor. Kızıldeniz’de Husilerin ticari gemilere yönelik saldırıları, Asos ve Boohoo gibi birçok uluslararası şirketin, Asya yerine Türkiye ve Fas’tan daha fazla ürün tedarik ederek “nearshoring” uygulamalarını hızlandırmasına neden oldu. Bu durum Türkiye limanlarını da ön plana çıkardı. Denizcilik Genel Müdürlüğü’nün Türk limanlarında elleçlenen yük miktarına yönelik son verilerine göre, Ocak-Nisan 2024 döneminde limanlarda elleçlenen konteyner miktarı yüzde 15,8 yükselişle 4 milyon 482 bin 347 TEU’ya ulaştı.

Deniz Ticareti Krizinde Refah Cephesi: Maersk, İran Destekli Saldırılar ve Türkiye’nin Rolü

Bültene Abone Olun

Lojistik sektör haberlerine ilk önce ulaşmak için bültenimize abone olun.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

intralojistik ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!