Konteynersiz Küresel Ticaret: İmkansızın Ötesi

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Konteyner Taşımacılığının Önemi ve Yükselişi

Yük taşımacılığında, ürünlerin veya malların taşınmasında kullanılan kaplar olarak adlandırılan konteynerler, gün geçtikçe daha çok önem kazanıyor. Lojistik faaliyetler dahilinde kullanılan konteynerlerin başta denizyolu, karayolu ve demiryolu taşımacılığı faaliyetlerinde kullanıldığını belirten UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan Engin, konteyner taşımacılığının dayanıklı ve uzun ömürlü olması sebebiyle genellikle denizyolu taşımacılığında tercih edilse de tüm taşımacılık yöntemlerinde kullanıldığını söyledi.

Bilgehan Engin, konteyner taşımacılığının dünya ticaretine etkisinin çok büyük olduğunu vurguladı ve 1960’lı yıllardan bu yana konteyner taşımacılığının yayılması ve bu taşımacılık modunun küresel ticarete getirdiği esneklik; hızlı taşıma imkanı, düşük hasar ve elleçleme kolaylığı gibi imkanlar sayesinde, bu taşıma kutusunun tedarik zinciri içerisindeki popülaritesinin giderek arttığını ifade etti.

Konteyner taşımacılığının bu yükselişine bağlı olarak gemi boyutları ve limanların, bu kutudan daha fazla miktarda taşımak ve elleçlemek için geliştirildiğini belirten Engin, bu dönüşümün doğal sonucu olarak, hem tedarik zincirinde kullanılan taşıma araç türleri, hem de tesis kapasite ve özellikleri ve ayrıca gümrük prosedürleri, ürün maliyeti gibi kritik standartlar ve fonksiyonlar ortaya çıktığını belirtti. Bu şekilde B2B ticaretin dünyada yaygınlaştığını vurgulayan Bilgehan Engin, arz ve talebin birbirlerine ulaşmaktaki sıkıntıların minimuma indirgendiğini ve elleçleme sürelerinin düşerken, ‘door to door’ taşımacılığın kolaylaştığını söyledi.

Dış Ticaret Taşımacılığında Artan Yük Miktarı

UTİKAD Başkanı Engin, İMEAK Deniz Ticaret Odası yayınları incelendiğinde Türkiye’nin limanlarında gerçekleşen toplam yük elleçleme miktarının 2024 yılı Mart ayında bir önceki yılın aynı ayına göre %9,2 artış göstererek 47 milyon 351 bin 510 ton olduğunu gözlemlendiğini aktardı. Denizyolu ile yapılan dış ticaretin 2024 yılı Mart ayında bir önceki yılın aynı ayına göre %14,8 arttığını ifade eden Engin, limanlarımızda gerçekleştirilen ihracat amaçlı yükleme miktarının 2024 yılı Mart ayında bir önceki yılın aynı ayına göre %19,4 artarak 12 milyon 804 bin 476 ton, ithalat amaçlı boşaltma miktarının ise %12,4 artarak 23 milyon 880 bin 435 ton olduğunu belirtti. İthalat ve ihracat ile beraber dış ticaret taşımacılığında toplam yük miktarı 2024 yılı Mart ayında bir önceki yılın aynı ayına göre %14,8 artarak 36 milyon 684 bin 911 ton oldu.

Konteyner Taşımacılığı ve Ticaret Hızı

Bilgehan Engin, ticari verilerin konteyner taşımacılığı ile yakın ilişkisi olduğuna değinerek, gelişen teknoloji ve büyüyüp küreselleşen ekonomi içerisinde konteynere uygun üretim yapılması gibi faktörlerin de konteyner taşımacılığının arz ettiği önemin göstergesi olduğunu söyledi. Konteynerlar sayesinde yüklerin gemide doğru şekilde istiflenerek, shifting, yükleme ve boşaltma gibi gemi operasyonlarının çok daha etkin bir şekilde yapılabildiğini kaydeden Engin, konteyner taşımacılığının deniz taşımacılığının hız kazanmasındaki en önemli faktörler arasında yer aldığını belirtti. Konteyner taşımacılığı ile ticaretin hızlandığını, yüklerin korumaya alındığını ve ticaretteki talebin arttığını vurguladı.

Konteyner Taşımacılığı ile Dünya Ticaret Hacmi Genişledi

Konteyner taşımacılığının dünya ticareti üzerinde büyük etkisi olduğunu belirten Bilgehan Engin, küreselleşmeyi hızlandıran konteyner taşımacılığının dünya ticaretinde maliyetlerin düşmesine ve ticaretin artmasına, aynı zamanda uzak bölgelerle ticaretin yapılabilmesine olanak verdiğini vurguladı. Elleçleme kolaylığı, yüklerin belirli standartlara göre yüklenebiliyor olması, farklı konteyner tipleri ile farklı ürünlerin taşınmasını sağlaması açısından konteyner taşımacılığı yüksek ticari faydalar sağladığını belirten Engin, konteyner taşımacılığı ile dünya ticaret hacminin genişlediğini, pahada hafif yükte ağır ürünlerin daha az maliyetle dolaşır hale geldiğini belirtti.

Konteyner taşımacılığı yüksek yük kapasitesiyle dünyada ticareti ve lojistiği artırarak ulaşılması zor olan ve kara bütünlüğü olmayan lokasyonlara hızlı ve düşük maliyetle ulaşılmasını mümkün kıldığını, hasar riskinin düşük olması sayesinde küresel bir ticaret hacmi oluşturduğunu ve deniz ticaretindeki masrafları azaltarak dünya ticaretinin gelişimine ve hızlanmasına destek olduğunu ifade etti.

Küresel Ticaret Konteyner Olmadan Yönetilemez

Konteyner taşımacılığının en önemli avantajları arasında çevreci olmasının geldiğini hatırlatan Bilgehan Engin, diğer taşıma modlarına göre konteynerler sayesinde daha fazla yükün daha düşük karbon salınımı ile çevreye zarar vermeden taşındığını belirtti. Konteyner taşımacılığının ürünlerin bir noktadan başka bir noktaya eşyanın elleçlenmesine gerek kalmaksızın maksimum hacimde taşınmasını sağladığını belirten Engin, konteyner taşımacılığının lojistik maliyetleri düşürerek, ucuz hammadde ve işgücünün olduğu yerlerde üretimden faydalanmayı sağladığını ifade etti. Konteyner taşımacılığının, transit taşıma süresi açısından uzun süreli olsa da uluslararası denizyolu hukukunu geliştirerek ticaret bağını güçlendiren bir mod olduğunu belirten Engin, günümüzde gelinen noktada küresel ticareti konteyner taşımacılığının sunduğu imkanlar olmadan yönetmenin ve büyütmenin mümkün olmadığını söyledi.

Konteynersiz Küresel Ticaret: İmkansızın Ötesi

Bültene Abone Olun

Lojistik sektör haberlerine ilk önce ulaşmak için bültenimize abone olun.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

intralojistik ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!