Schengen Kuyrukları TIR’ları Karadan Denize Yöneltiyor

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Schengen’e Katılım ve Sınır Kontrolleri

Bulgaristan’ın Schengen bölgesine katılımıyla birlikte Türkiye’den bu ülkeye girişte kontrollerin artması, karayolu taşımacılığında ciddi aksamalar yarattı. Hafta sonu sınır kapılarındaki TIR kuyrukları 30 kilometreye kadar uzarken, araçların bekleme süreleri 100 saate yaklaştı. Bu durum, yıllık yaklaşık 65 milyar dolarlık malı karayoluyla AB ülkelerine gönderen Türk ihracatçılarını alternatif rotalara yöneltti. Sektör temsilcileri, karayolu taşımalarının son haftalarda deniz yoluna kaydığını bildiriyor.

Bulgaristan ve Romanya’nın 31 Mart’tan itibaren Avrupa Birliği (AB) Schengen bölgesine kısmen katılması için anlaşma sağlanmıştı. Bu durum, Türkiye’nin Avrupa’ya en önemli çıkış kapılarından olan Hamzabeyli ve Kapıkule’de çok uzun kilometrelerce TIR kuyruğuna neden olmuştu. Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Üyesi Ayşem Ulusoy, “Bulgaristan Schengen’e ilk geçtiği günden bu yana kontroller artırdı. Ek gümrük memurları koydu, araçların içlerine kadar kontrol ediyorlar” dedi.

Alternatif Taşıma Yöntemleri ve İhracatçılar İçin Çözüm Önerileri

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) yetkililerinden aldığımız bilgiye göre, ihracat trafiğinin en yoğun olduğu hafta sonunda Bulgar sınır kapılarında TIR kuyruğu 28 kilometreye kadar çıkarken, sınırı geçmenin süresi 100 saate yaklaştı.

Ares Logistics Strateji ve İş Geliştirme Direktörü Yiğit Şenbağ, hem Bulgar sınır kapılarındaki yoğunluk hem de sürücü vizelerinde yaşanan problemlerin devam etmesi nedeniyle intermodal taşımaların son dönemde artışa geçtiğini belirtti. Şenbağ, “Yalova-Sete Ro-Ro hattını kullanarak yaptığımız taşımalarda AB’nin vize engeli ve sınır kapılarındaki TIR kuyruklarını bypass ediyoruz. Çekici ya da dorselerin sürücüsüz şekilde Ro-Ro ile Avrupa’ya taşınması ve oradaki sürücülerimiz tarafından kara yoluyla hedefe ulaştırılması sayesinde operasyonlarımız ilerliyor. Avrupa’daki iştiraklerimiz, güçlü acente bağlantılarımız ve lojistik altyapımız sayesinde, yüklerimizi Sete Limanı’ndan son teslimat noktalarına vize sorunu olmayan sürücülerle yapıyoruz” diye konuştu.

Talay Logistics Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Üyesi Yiğit Altıparmak da vize ve sınır uygulamaları nedeniyle Avrupa-Türkiye arasındaki karayolu taşımalarının büyük ölçüde aksadığını belirterek, konuyla ilgili şu açıklamayı yaptı: “Dış ticarette teslimatlarda önemli gecikmeler meydana gelince, ihracatçıların ve ithalatçıların en önemli alternatif olarak gördükleri intermodal taşımacılığa ilgi ciddi olarak arttı. Aylık taşıma operasyonumuz ortalama 7 bini geçti. Günlük 350 civarında da navlun teklifi veriyoruz. Avrupa’daki şirketlerimiz, özmal araç ve ekipmanlarımız, yaygın acenta bağlantılarımız sayesinde vize engelinin olumsuz etkilerini önemli oranda azaltıyoruz.”

Uluslararası ihracat taşımalarında, karayolu sınır kapılarında yaşanan sorunlar nedeniyle Ro-Ro’nun yanı sıra konteyner gemilerine de talep arttı. Medkon Lines Genel Müdürü Mahmut Işık, “Son dönemde ihracat yüklemelerinde Schengen bölgesine yönelik yük talebinde artış var” dedi.

Ro-Ro Taşımacılığının Avantajları ve İş Dünyasının Talepleri

RO-RO’LAR 76 SAATTE FRANSA’YA ULAŞIYOR

Ekonomim’den Aysel Yücel’in haberine göre, Ro-Ro şirketi DFDS yetkilileri, son dönemde ihracat taşımalarının hızlandığına dikkat çekti. DFDS, batı limanlarından Fransa ve İtalya gibi Avrupa ülkelerine taşımacılık yapıyor. Yalova Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Cemil Demiryürek, AB kara gümrük kapılarında yaşanan yoğunlukların tedarik zincirini ve ihracatını etkilemesi nedeniyle Ro-Ro seferleri gerçekleştiren limanların bu dönemlerde büyük önem kazandığını ifade etti. Demiryürek, “Yalova’daki limanımız sayesinde Fransa, İtalya gibi ülkelere doğrudan sevkiyat yapılabiliyor. Türkiye’den yüklenen araçlar 76 saat gibi kısa bir sürede Fransa limanı üzerinden Fransa, İspanya, Portekiz ve Kuzey Afrika ülkelerine gönderilebiliyor. Yalova Ro-Ro Limanı’ndan çekici ve şoförsüz olarak dorseleri Fransa’ya gönderme imkanı bulunuyor.”

İŞ DÜNYASI VİZE SORUNUNUN ACİLEN ÇÖZÜLMESİNİ İSTİYOR

İntermodal ağırlıklı taşımacılık yapan Talay ve Ares gibi Türk lojistik şirketleri, bu dönemde iş hacimlerinin artmasına rağmen sınır kapılarında yaşanan yoğunluğun Türkiye ekonomisine zarar vermesinden üzüntü duyduklarının altını çiziyor. Sektör temsilcileri, Türkiye’nin AB ile dış ticaretinde 135 milyar dolara yakın ithal ve ihraç ürününün kara yoluyla taşındığını düşündüğümüzde, sorunun Türkiye’ye maliyetinin giderek arttığına dikkat çekiyor. Yetkililer, “Ülkemizin cari açığını düşürmek için ihracat gelirlerine ne kadar ihtiyacı olduğu da göz önüne alındığında, TIR sürücülerinin vize sorununun bir an önce çözülmesi büyük önem taşıyor” diyor.

KAYNAK: PATRONLAR DÜNYASI

Schengen Kuyrukları TIR’ları Karadan Denize Yöneltiyor

Bültene Abone Olun

Lojistik sektör haberlerine ilk önce ulaşmak için bültenimize abone olun.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

intralojistik ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!